Bukke og Skrape

Det var en gang de tre bukkene skrape som skulle til Hurdalsjøen og gjøre seg feite.

På veien hjem derfra måtte de over en bro og under den broa der bodde et stort Sølvi.

Først gikk den minste bukke og skrape.
– Ken er der så tråkka på lanne mitt, brølte Sølvi.
– Å, det er bare meg, den minste bukke og skrape, sa den minste bukken.
– Jeg kommer fra Hurdalsjøen, og ville ikke bli feit.

– Nå kåmmær ej å tar dè, skrek Sølvi.
– Nei, du kan ikke ta meg, sa bukken.
– Jeg skraper ikke lenger, for jeg ble visst plutselig rak i ryggen.
– Bære gåvekk med dæj, jævvla sossialist, skrålte Sølvi.
Og den minste bukken gikk.

– 🐐 –

Så gikk den største bukke og skrape.
– Ken er der så tråkka på lanne mitt, brølte Sølvi.
– Å, det er bare meg, den Støre bukke og skrape, sa bukken.
– Jeg kommer fra Hurdalsjøen, men var visst for feit.

– Nå kåmmær ej å tar dè, skrek Sølvi.
– Nei, du kan ikke ta meg, sa størebukken.
– Det har du allerede sagt til alle vennene dine at du har gjort, og alle ser hvordan det gikk, så bare bli der nede under brua di, du, så skal vi som kan bukke og skrape styre landet.
– Bære gåvekk med dæj, jævvla sossialist, skrålte Sølvi.
Og den største bukken gikk.

— 🦃 —

Så gikk den mellomste bukke og skrape.
– Ken er der så tråkka på lanne mitt, brølte Sølvi.
– Å, det er bare meg, den mellomste bukke og skrape, sa bukken.
– Jeg kommer fra Hurdalsjøen. Det skulle liksom være så fett, men det var bare oppskrytt og fullt av byfolk og sosialister.

– Nå kåmmær ej å tar dè, skrek Sølvi.
– Nei, du kan ikke ta meg, kaklet den mellomste bukke og skrape. – Bli heller med meg, så skal vi knuse di jævvla sosialistene.
– Ska’ vi ta dæj? ropte Sølvi.
– Klart det, kom så tar vi dem, svarte bukken.
– Så kan du være justis-, utvisnings-, bistands- og folkehelse-minister.

Kalkunen Vedum
Kalkunen Vedum

– Du sæje dé bære fårratt du vil ta mæj, du som alle dæjandre, påstod Sølvi bistert.
– Nei, tull og tøys, lo bukken så han ristet og gobblet som en kalkun eller fem.

Så knuste bukken og Sølvi dijævvla sossialistene, og tok over både lannemitt, Hurdalsjøen og resten av kongeriket. Og om de ennå ikke har møtt noen sosialist som kan raudte høyere enn kalkuner kan kakle, ja, så styrer og regjerer de vel på med alle andres saker fremdeles.

Legg igjen en kommentar